Alweer zo’n mooie zonnige dag! Nadat de krant gemaakt is, de bedjes zijn opgemaakt en de afwas is gedaan, komt een geniale leiding met het idee om de archeologen op een verkeerd spoor te zetten, voor het geval ze straks langs komen. De rakkers knutselen een neppe schatkaart en de zwervers een fantasie spreuk. De twee winnende teams verdienen een punt en we gebruiken hun materiaal als sabotage materiaal. Wat zijn we toch slecht hè…
Na een kopje soep komen de archeologen langs dus kunnen we de vervalste hints afgeven. Ook komen er boeven langs en die stelen een nepaanwijzing, gelukkig maar! Echter realiseren we ons nu wel dat we haast moeten maken want er zijn heel veel mensen opzoek naar de schat. Eenmaal bij de kist gaat de kever in het slot en we roepen met z’n allen de spreuk… Dan begint de kist te trillen en er ontstaat rook… Toetanchamon komt uit de kast, uh kist! Er lopen nu ook wat mummies rond. Het is een vloek! We rennen gillend weg en doen alle deuren op slot. Toch durven we na een tijdje buiten lekker een watermeloen te eten en houden we een watergevecht want wat is het warm zeg! Dan zit daar opeens de sjeik. We vragen stiekem wat hij zou doen áls er een vloek zou zijn… Hij is hier niet bang voor maar mocht het toch zo zijn, dan zou hij naar de oude wijzen uit het dorp gaan. Die weet wel raad.
Na het eten vinden we een spoor dat ons leidt naar de oude wijze. Als we het verhaal vertellen is hij geschokt. We hebben dus de Farao’s en mummies tot leven gewekt en daarbij is een vloek vrij gekomen. Dat was natuurlijk niet de bedoeling. Het enige wat hij nu voor ons kan doen is een oplossing bedenken waardoor we veilig zijn in ons kamphuis. We moeten zakjes met water ophangen waardoor de mummies zullen schrikken van hun eigen weerspiegeling. We kunnen dus rustig gaan slapen nadat we lekker hebben gedanst tijdens de Swingo, een leuke variant op Bingo. Inclusief prijsjes!